Have a question?
Message sent סגירה

בלוג שיווק

בפסיכולוגיה של הספורט מתייחסים לשני פחדים משמעותיים שעלולים למנוע מספורטאי להצליח. חלק ניכר מהיכולת לנצח בתחרויות ספורט, בעיקר בענפי הספורט בהם המתחרה עומד לבד מול מטרה או לבדו מול מתמודד אחר נובע מהמצב המנטלי שלו. ברוב המקרים, בקרבות תחרותיים נהוג לציין שהקרב הוכרע מראש כבר לפי מצב המתחרים – כלומר מי שמעט חושש, לא מרוכז, שקוע בפחדים – כנראה שיפסיד למתחרה השווה לו ביכולות הפיזיות, אבל שנמצא במיינד של ניצחון.
שני פחדים שאנחנו מתייחסים אליהם הם הפחד מכישלון והפחד מהצלחה.

הפחד מכישלון ברור לנו – כולנו פוחדים להיכשל, אנחנו פוחדים מתחושת ההחמצה, פחדים מהלגלוג וההשמצות (לרוב מאלו שמעולם מנסים) אנחנו חוששים להתמודד עם תחושת הכישלון ויש מי שלוקחים את התחושה של ההפסד שנים רבות עם האשמה עצמית.
מתחרים שפוחדים מכישלון, פשוט קופאים ולא עולים לתחרויות, ולרוב יפרשו בשלב מוקדם של המקצוע. ליזם אין את הפריווילגיה לפחד מכישלון, כי זה חלק מהסיסטם של ההצלחה הגדולה. ליזמים יהיו המון כישלונות לאורך התהליך, אני מבטיח לכם.

הפחד השני – פחד מהצלחה – לרוב נשמע כמשהו בלתי אפשרי, הרי כולנו רוצים להצליח, כולנו מדמיינים איך נושאים אותנו באוויר כמנצחים, את הכתבות המחמיאות בעיתון, את המסיבות וגלי הערצה. נראה לנו תמוהה למה לפחד מהצלחה שהיא משאת נפש של כל אחד?
נהוג לקשר את הפחד מהצלחה עם תחושת ערך עצמי נמוך, עם גיבוש תובנות עצמיות ש”לא מגיע לי כי אני לא טוב כמו שחושבים” זה עלול להתחבר לתחושת “אני רמאי” שאנשים נוהגים לגבש על עצמם כשהם מתקדמים בניגוד לציפיות שלהם מעצמם.

פחד מהצלחה יכול לבוא מסביבה לא תומכת, מאשימה, שמתעסקת בתפל ולא בעיקר. ילד שגדל לדוגמה באופן השוואתי לאחיו, יהיה לו קשה לפרוץ קדימה. משפטים כמו “תראה את האחים שלך איך הם הצליחו, למה אתה לא יכול להיות כמותם” אלו משפטים שיכולים להטמיע את תחושת האי יכולת אצל הילד המתבגר ולגרום לו עם השנים להפנים את המסר – שהוא פשוט לא יכול.
המפקדים בצבא, המורים, מדרכים והאחרים המשמעותיים בחייו של מתבגר – כולם חוטאים בחטא ההשווא מבלי להיות מודעים להשלכות העתידיות. לפחד יש גם מרכיבים נוספים כמו – אישיות מופנמת שלא באמת רוצה את החשיפה ואת הקירבה, אנשים חוששים שהפרטיות שלהם תיפגע, שאחרים יסתייגו מהם ועוד.

הבעיה היא ששני הפחדים האלו – מונעים מכל כך הרבה אנשים לעשות את צעדים של שינוי, חלקם יעבירו חיים שלמים בפשרה ורק להימנע מהעימות שבהתמודדות עם פחדים אלו.

אבל אנחנו כיזמים רוצים להצליח, אנחנו רוצים לפרוץ קדימה ולהתמודד עם הפחדים שלנו כך שהם לא יגבילו אותנו, אנחנו רוצים להצליח. איך אפשר לעשות זאת?

הדרך הכי טובה לדעתי היא באמצעות תרגול והתרגלות לרעיון החדש באמצעות מספר שלבים:

שלב ראשון הוא כתיבת המטרות שאנחנו רוצים להשיג – אנחנו פשוט כותבים כל מטרה שקופצת לנו לראש. זה יכול להיות משהו רציני ומשמעותי כמו מטרה של הצלחת העסק ואפילו משהו מטופש כמו “רכיבה על חדי קרן” פשוט תכתבו לעצמכם, לבד, בלי שאף אחד רואה, בכנות מושלמת עם עצמכם את הרצונות שלכם. תעשו רשימה ארוכה אפילו ארוכה מאוד שיכולה לכלול, רצונות, מטרות, מימוש מאוַויִּים כמוסים שלא חלקתם עם איש מעולם. תכתבו הכל.
עכשיו תחייכו, הפסקתם לשקר לעצמכם ויש לכם רשימה שמוכיחה את זה.

השלב השני – סמנו את המטרות הראליות, את אלו שניתן להשיג בקלות יחסית – זה השלב שצריך לסמן מטרות קצת יותר ארציות מאשר “רכיבה על חדי קרן”. ולהתמקד באותן המטרות שניתן לממש בטווח זמן סביר של שנה שנתיים. כי אנחנו רוצים להגיע למטרה רעננים ככל האפשר עם אנרגיות של עשיה וצמיחה.
אחרי שמיקדתם את עצמכם – תהרהרו ברשימה מספר ימים מבלי לגעת בה – אולי תחדדו נקודות. אבל הכי חשוב תתרגלו ויזואליזציה של השגת המטרה. כלומר תדמיינו את עצמכם בסיטואציה של השגת המטרות.
תבחנו אם זה באמת מתאים לכם, תבחנו מכל כיוון אפשרי את המטרה – וכווננו אותה במידת הצורך כך שתרגישו שהיא הולמת את הצרכים שלכם.

שלב שלישי – אתם צריכים לשבת ולכתוב את האופן בו ניתן ליישם את המטרות האלו. לחשוב מה האמצעים שיעזרו לכם לממש את המטרות בקלות יחסית ולהביא את התוצאות רצויות. לחשוב מי האנשים שיכולים לעזור, עם מי אתם יכולים לדבר, מי היועצים שיכולים לעזור לכם מהתחום, להסתייע במקורבים וכו’

שלב רבעי – תוכנית פעולה, בהתאם להבנת האופן שבו אתם יכולים לממש את המטרות, הבנת הצרכים וכו’ תכתבו לכם תוכנית פעולה / תוכנית עסקית להשגת היעדים – התוכנית צריכה לכלול:
– לוחות זמנים
– תקציב
– כלים וידע
– מי ייסיע לכם
– תהליכים למימוש
וכן כל מה שעולה על דעתכם שייסיע בהשגת המטרות.

שלב חמישי – יוצאים לדרך!
כל מה שנשאר לכם זה להתחיל לפעול בהתאם לתוכנית ולמטרה ולהתחייב לתוכנית הפעולה שלכם – זה יכול לדרוש מכם רכישה של הכשרות, קורסים, פגישות עם יועצים, שותפים לדרך, ותוך כדי להבין את החוזקות והחולשות שלכם על מנת להתגבר על החולשות ולחזק את החוזקות.

בשלב הזה עברתם תהליך מלא, תירגלתם את ההצלחה, בחנתם את הכישלון – יש לכם מדדים מדוייקים וגבולות גיזרה לכל אחת מהסיטואציות. לא קפצתם לבריכה בלי לבדוק אם יש בה מים, אתם מכירים כל שלב מהתהליך ואתם אמורים לחיות אותו. זה הזמן שלכם להצליח.

וגם אם ההצלחה מתעכבת קצת, לא נורא, אתם כבר יזמים מיומנים שיכולים להמשיך ולהתנסות ולנסות לגבור על המכשולים שלכם. רוצו אחרי החלמות שלכם, תנסו להשיג אותם, תחליפו את החלומות בדרך, אם צריך, אתם רשאים אפילו להגדיל אותם תוך כדי המסע. רק תעשו דבר אחד, פשוט תעשו.
בהצלחה!

דילוג לתוכן