Have a question?
Message sent סגירה

בלוג שיווק

אני יזם דיגיטל כבר מעל לשני עשורים שגם מידי פעם מוכר שירותי ייעוץ לגופים שונים בעיקר כשהיזמות עולה לי יותר מאשר היא מניבה.
בגלל שאני עוסק במגוון עיסוקים רחב בעולם שבו נהוג להיות מאוד ממוקד. לא פעם אני נתקל בשאלה “אבל מה אתה עושה בפועל? מה תחום המומחיות שלך? “ולאחרונה גם שאלות כמו למה פתאום אתה מעלה סרטונים שנראים כמו סרטוני התפתחות אישית?”

רוב הציבור כיום מקשר – שיווק דיגיטלי ל PPC, קידום אתרים, בניית אתרים, קידום אתרים SEO, פרסום פוסטים, ל UI/UX ולשירותים רבים מסוג זה. אני יודע לעשות חלק מאלו באופן מצויין, בעצמי, אבל זו לא ליבת העיסוק. ולמען האמת אני מאוד אוהב להריץ קמפיינים אבל סולד מקידום מוצרים משעממים ולעבוד עם צוותים טרחניים.
ונראה לי שהגיע הזמן להסביר, בטח לחברים הקרובים ממה אני בעצם מתפרנס.

לתחום שאני עוסק בו נתתי את השם לפני שנים רבות, “שיווק התנהגותי”. כלומר פיתוח של אסטרטגיות שיווק, תכנון של מהלכים, שיטות לקידום ומכירה שמבוססות על ניתוח התנהגות הלקוחות מניתוח סוציולוגי ועד בחישה בעומק התודעה של הלקוח לרוב בכלים מתחום הפסיכולוגיה החברתית והקוגניטיבית, וכן זאת בחיבור לדיגיטל.
במהלך השנים עסקתי בעשרות פרויקטים שאפילו חברים קרובים שלי לא יודעים עליהם, את רובם אני לא מציין או מזכיר וכנראה אקח את הסודות לקבר , כי אף גוף לא רוצה שידעו שהוא עוסק במניפולציות התנהגותיות, בטח לא גופים שמשדרים מהימנות עסקית, בטל לא גופים ממש רציניים.

למעשה עד שיצאה הסדרה ” מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית” המתארת את השיטות של פייסבוק לגרום להתמכרות של המשתמשים, אי אפשר היה כמעט להסביר את התחום לאנשים מחוץ. מה גם שהתחום לא רלוונטי ללקוחות בינוניים קטנים או שכאלו שלא מתפרנסים מדיגיטל באופן משמעותי.

על מנת להצליח לבצע מהלך משמעותי בדיגיטל, צריך לשלוט בהמון ענפי ידע – מהבנה עמוקה בטכנולוגיה, דרך כלי שיווק הכי עדכניים, יכולת לבצע מחקרים התנהגותיים או ניתוחי מידע ועד להכרות עם חוקים מקומיים ובינלאומיים. מה שגורם למרוץ מטורף אחרי הכשרות ולימוד עצמי, שימוש בכלים והבנה בפיתוח טכנולוגי להרחבת הכלים בארגז.
ונושא נוסף שתמיד מבצבץ, הוא הסוגייה המוסרית שלעתים מייסרת את העוסקים בתחום, בפרויקטים שהם על הגבול האפור.

בשנים האחרונות עשיתי שינוי, זנחתי את המרוץ אחרי לקוחות שמבקשים ייעוץ מסוג זה ואני מנסה להתמקד במגזר העסקים הקטנים. שכן זה המגזר שמבחינת משאבים ממש לא יכול לרכוש שירותי ייעוץ מקיפים מצד אחד, אבל מצד שני מאוד קל לייצר אצל הלקוחות צמיחה ושינוי, אם הם מוכנים להסכים לתהליך של שילוב שירותים דיגיטליים (למרות שפעמים לגרום להם לבין איך עובד הדיגיטל, זו סוגיה מורכבת אחרת ). לרוב עסקים קטנים יכולים להשיג תוצאות מופלאות אם הם מתחילים להבין מעט שיווק, בניגוד לעסקי ענק ששם המלחמה היא לרוב על צמיחה באחוזים בודדים בערוצים שונים.

שיטות של השפעה על התודעה מוכרות כבר עשרות שנים, השימוש בהן הלך והתגבר עם התפתחות הדיגיטל. בזמן שרוב המדיה היתה באמצעות רדיו, עיתונאות וטלוויזיה, לממשלות היתה בלעדיות על התחום. נכון להרגע, כמעט כל אחד יכול פעול בזירה הזו בתקציבים יחסית נמוכים ולהשיג הישגים משמעותיים עבור העסק. ואנחנו נחשפים מידי יום לעוד ועוד שיטות שמיושמות הלכה למעשה על הציבור. ואתם חייבים לדעת אותם, להבין אותם – כדי שההשפעה עליכם תהיה פחותה.

ואיך זה מתקשר להתפתחות אישית?

אם הגעתם עד כאן, מלבד סחתין רציני, צרפתי לכם סרטון, אומנם בסגנון של התפתחות אישית אבל יש בו הסבר קליל לשני מונחים שבאמצעותם מאוד קל לנהל את עצמנו וגם לנהל אחרים. האחד הוא “תפיסה” כלומר Perception והשני הוא ויזואליזיישין כלומר היכולת לדמיין חוויה מציאותית אחרת. אם אתם שולטים בטכניקות של הבנת המציאות ושכתובה באמצעות מהלכי שיווק, אתם יכולים לשלוט באנשים כולם.

הסיבה שהוספתי גם סרטוני וידאו קצרים נעוצה בעובדה שזו הדרך הקלה והנעימה להנגשה שלמידע מקצועי שהוא משעמם לרוב בהגשתו המקורית, כלומר מאמרים אקדמאים.

תחשבו על זה.

דילוג לתוכן